Тема: Міфи про Геракла: Авгієві стайні.
Мета: ознайомити учнів з міфом про сьомий подвиг Геракла,
поповнювати «Словничок давньогрецьких імен і назв»; вдосконалювати навички
аналізу тексту; засвоїти значення фразеологізмів міфологічного походження;
здійснювати міжпредметні зв’язки; сприяти формуванню у шестикласників
загальнолюдських ідеалів.
Обладнання: тексти
міфів, мультимедійні презентації
Тип уроку: засвоєння, коригування, систематизація нових знань.
ХІД УРОКУ
І.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
У багатьох
справах можна обійтися одним
розумом , без хоробрості, але ні в чому не можна
обмежитися однією хоробрістю, без розуму .
Індійська
народна мудрість
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
-
На
мультимедійній дошці виведений епіграф уроку. Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?
-
Слово вчителя.
На
попередніх уроках ви знайомилися з давньогрецькою міфологією, яка вважається
однією з найбільш відомих, які збереглися до наших часів. Вона стала основою
для виникнення античної літератури, яка справедливо вважається колискою
європейської літератури. І зараз ми перевіримо наскільки уважними ви були ( робота з вікториною)
ІII. АКТУАЛІЗАЦІЯ
ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
¯ Мультимедійна
вікторина «Грецькі боги»
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Підготовка до
сприйняття твору
У міфології давніх греків присутні не лише міфи про богів, а й про героїв. З
одним з таких героїв ви вже знайомі. Це Геракл.
— Чи знаєте ви, що
означає вислів «авгієві стайні»? (Бруд, безладдя, занедбані справи)
Сьогодні ми дізнаємося про походження цього фразеологізму.
2. Словникова робота
Копрій — оповісник
царя Авгія.
Еліда — країна, де
правив цар Авгій.
Еос — богиня
ранкової зорі.
Авгій — елідський
володар, син Геліоса й Гірміни; мав багато худоби, стайні якої не вичищалися 30
років. З іменем Авгій первісно пов’язувалося поняття про сонячне божество; бруд
у стайнях — це туман і хмари, що їх розганяє сонячний день.
3. Читання міфу «Авгієві стайні»
4. Перевірка розуміння прочитаного
Тест
(За кожну правильну
відповідь — 1 бал )
1) Чергове завдання
Еврісфея Гераклові було:
а) небезпечним; б) принизливим;
в) легким.
2) Почувши про
завдання вичистити Авгієві стайні, Геракл…:
а) зітхнув із
полегшенням; б) замислився;
в) спалахнув від
образи.
3) Прибувши до
Еліди, герой побачив:
а) розкішний палац
Авгія;
б) стайні, що
нагадували суцільне болото із запаморочливим смородом;
в) безліч худоби на
зелених полонинах.
4) Геракл зажадав
за вичищення стаєнь:
а) десятину
худоби Авгія;
б) безсмертя;
в) подяку Еврісфея.
5) Як герой
вичистив стайні Авгія?
а) Носив на плечах смердючі коші з гноєм;
б) знайшов собі
помічників;
в) прокопав
рівчак до русла річки, і річка вимила стайні.
6) Якою була
реакція на вчинок Геракла царя Авгія?
а) Зрадів і щиро
дякував герою;
б) не міг повірити
в те, що сталося;
в) вигнав
Геракла разом із сином Філеєм.
5. Бесіда за змістом твору
- Яке завдання мав виконати Геракл у царя Авгія? (Очистити
стайні та хліви царя Авгія.)
- У
чому полягала складність завдання? (Авгій не сподівався, що це завдання взагалі
можна було виконати, адже багате років поспіль стайні не чистилися.)
- Чому Геракл не
пішов одразу до палацу Авгія, а залишився біля стаєнь? (Він хотів подивитися,
що йому потрібно буде зробити, зосередитися, поміркувати над тим, як вирішити
цю проблему.)
- Яку
умову Геракл поставив Авгієві? (Авгій мав віддати десяту частину своїх стад,
якщо Геракл виконає завдання за один день.)
- Яка
риса Геракла виявилася під час виконання цього завдання? (Кмітливість.)
- Що
зробив Геракл, аби швидко виконати важку роботу? (Вивалив стіну, що оточувала
скотний двір і спрямував туди воду двох рік.)
- Чи
виконав Авгій свою обіцянку? (Ні.)
- Чим цей подвиг
героя відрізнявся від попередніх? (Раніше Гераклові більше були потрібні відвага
і сила, а тепер знадобився і розум, адже лише розумна людина могла знайти вихід
із такої складної ситуації.)
- Чи можна назвати
цей вчинок героя подвигом? (Так, тому що за один день вичистити те, що
забруднювалося 30 років, та ще й зробити це самотужки — це не звичайний вчинок,
а подвиг.)
- Чи була користь
від цього вчинка Геракла кому – небудь іще, окрім Авгія? (Так, полегшено
зітхнули люди з навколишніх сіл, до яких линув сморід з царських стаєнь й
отруював повітря.)
- Про які риси
героя свідчить цей подвиг? (Розум, мудрість, любов до людей)
6. Гра «Відкритий
мікрофон» ( учні по черзі відповідають на запитання у
мікрофон)
- Які риси характеру проявив Геракл під час виконання 12
подвигів.
7. Перегляд слайду
«Характеристика образу Геракла»
8. Оформлення
лаврового вінку Геракла ( учні по черзі виходять до дошки та приклеюють свої
лаврові листочки)
9. «Творча хвилинка»
- Який подвиг ви
хотіли б здійснити в сьогоденні.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1) Літературний
диктант.
А. Продовжте визначення міф – це
Б. Заповніть
таблицю «Спільне та відмінне між міфом та казкою»
V. Підбиття підсумків уроку
«Продовжте
речення»
Сьогодні на уроці
я:
- дізнався…
- познайомився…
- зробив висновки…
- цікавим було..
Слово
вчителя.
Міфи про героїв –
напівбогів – напівлюдей – складалися у ті далекі часи, коли давня людина почала
замислюватися над світом, його будовою і прагнула визначити своє місце у цьому
світі. Герої уособлювали кращі людські риси: хоробрість, силу , відвагу, палке бажання
стати господарем власної долі, підкорити сили природи. Геракл – один із
найвідоміших героїв давньогрецької міфології. Уславлення в міфах подвигів
Геракла – це спроба утвердити безмежні можливості людини, її прагнення творити
добро. Минули тисячоліття, але образ, створений фантазією давніх людей,
приваблює і сьогодні.
Я дякую всім за
урок.
Виставлення оцінок.
VI. Домашнє завдання
-
Скласти план до характеристики образу Геракла
-
Намалювати
ілюстрації до міфів про Геракла.
ЛІТЕРАТУРА
Мифология Греции. Иллюстрированная энциклопедия.
http://www.foxdesign.ru/legend/greece.html
Мифологический портал «Мифы и легенды»
http://mithology.ru/Greece.html
ВИКИПЕДИЯ. http://ru.wikipedia.org/