Розробки уроків

Тема: Міфи про Геракла: Авгієві стайні.
Мета: ознайомити учнів з міфом про сьомий подвиг Геракла, поповнювати «Словничок давньогрецьких імен і назв»; вдосконалювати навички аналізу тексту; засвоїти значення фразеологізмів міфологічного походження; здійснювати міжпредметні зв’язки; сприяти формуванню у шестикласників загальнолюдських ідеалів.
Обладнання:     тексти міфів, мультимедійні презентації
Тип уроку: засвоєння, коригування, систематизація нових знань.
ХІД УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
 У багатьох справах можна обійтися одним
розумом , без хоробрості, але ні в чому не можна
обмежитися однією хоробрістю, без розуму .
Індійська народна мудрість
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
-         На мультимедійній дошці виведений епіграф уроку. Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?
-         Слово вчителя.
На попередніх уроках ви знайомилися з давньогрецькою міфологією, яка вважається однією з найбільш відомих, які збереглися до наших часів. Вона стала основою для виникнення античної літератури, яка справедливо вважається колискою європейської літератури. І зараз ми перевіримо наскільки уважними ви були ( робота з вікториною)

ІII. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
¯  Мультимедійна вікторина «Грецькі боги»

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1.     Підготовка до сприйняття твору
У міфології давніх греків присутні не лише міфи про богів, а й про героїв. З одним з таких героїв ви вже знайомі. Це Геракл.
— Чи знаєте ви, що означає вислів «авгієві стайні»? (Бруд, безладдя, занедбані справи)
Сьогодні ми дізнаємося  про походження цього фразеологізму.
2. Словникова робота
Копрій — оповісник царя Авгія.
Еліда — країна, де правив цар Авгій.
Еос — богиня ранкової зорі.
Авгій — елідський володар, син Геліоса й Гірміни; мав багато худоби, стайні якої не вичищалися 30 років. З іменем Авгій первісно пов’язувалося поняття про сонячне божество; бруд у стайнях — це туман і хмари, що їх розганяє сонячний день.
3. Читання міфу «Авгієві стайні»
4. Перевірка розуміння прочитаного
Тест
(За кожну правильну відповідь — 1 бал )
1) Чергове завдання Еврісфея Гераклові було:
а) небезпечним; б) принизливим;
в) легким.
2) Почувши про завдання вичистити Авгієві стайні, Геракл…:
а) зітхнув із полегшенням; б) замислився;
в) спалахнув від образи.
3) Прибувши до Еліди, герой побачив:
а) розкішний палац Авгія;
б) стайні, що нагадували суцільне болото із запаморочливим смородом;
в) безліч худоби на зелених полонинах.
4) Геракл зажадав за вичищення стаєнь:
а) десятину худоби Авгія;
б) безсмертя;
в) подяку Еврісфея.
5) Як герой вичистив стайні Авгія?
а) Носив на плечах смердючі коші з гноєм;
б) знайшов собі помічників;
в) прокопав рівчак до русла річки, і річка вимила стайні.
6) Якою була реакція на вчинок Геракла царя Авгія?
а) Зрадів і щиро дякував герою;
б) не міг повірити в те, що сталося;
в) вигнав Геракла разом із сином Філеєм.
5. Бесіда за змістом твору
- Яке завдання мав виконати Геракл у царя Авгія? (Очистити стайні та хліви царя Авгія.)
- У чому полягала складність завдання? (Авгій не сподівався, що це завдання взагалі можна було виконати, адже багате років поспіль стайні не чистилися.)

- Чому Геракл не пішов одразу до палацу Авгія, а залишився біля стаєнь? (Він хотів подивитися, що йому потрібно буде зробити, зосередитися, поміркувати над тим, як вирішити цю проблему.)
- Яку умову Геракл поставив Авгієві? (Авгій мав віддати де­сяту частину своїх стад, якщо Геракл виконає завдання за один день.)
-  Яка риса Геракла виявилася під час виконання цього завдан­ня? (Кмітливість.)
-  Що зробив Геракл, аби швидко виконати важку роботу? (Вивалив стіну, що оточувала скотний двір і спрямував туди воду двох рік.)
-  Чи виконав Авгій свою обіцянку? (Ні.)
- Чим цей подвиг героя відрізнявся від попередніх? (Раніше Гераклові більше були потрібні відвага і сила, а тепер знадобився і розум, адже лише розумна людина могла знайти вихід із такої складної ситуації.)
- Чи можна назвати цей вчинок героя подвигом? (Так, тому що за один день вичистити те, що забруднювалося 30 років, та ще й зробити це самотужки — це не звичайний вчинок, а подвиг.)
- Чи була користь від цього вчинка Геракла кому – небудь іще, окрім Авгія? (Так, полегшено зітхнули люди з навколишніх сіл, до яких линув сморід з царських стаєнь й отруював повітря.)
- Про які риси героя свідчить цей подвиг? (Розум, мудрість, любов до людей)
6.  Гра «Відкритий мікрофон» ( учні по черзі відповідають на запитання у мікрофон)
- Які риси характеру проявив Геракл під час виконання 12 подвигів.
7. Перегляд слайду «Характеристика образу Геракла»
8. Оформлення лаврового вінку Геракла ( учні по черзі виходять до дошки та приклеюють свої лаврові листочки)
9. «Творча хвилинка»
- Який подвиг ви хотіли б здійснити в сьогоденні.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1)    Літературний диктант.
А. Продовжте  визначення міф – це
Б. Заповніть таблицю «Спільне та відмінне між міфом та казкою»
V. Підбиття підсумків уроку
«Продовжте речення»
Сьогодні на уроці я:
- дізнався…
- познайомився…
- зробив висновки…
- цікавим було..
Слово вчителя.
Міфи про героїв – напівбогів – напівлюдей – складалися у ті далекі часи, коли давня людина почала замислюватися над світом, його будовою і прагнула визначити своє місце у цьому світі. Герої уособлювали кращі людські риси: хоробрість, силу , відвагу, палке бажання стати господарем власної долі, підкорити сили природи. Геракл – один із найвідоміших героїв давньогрецької міфології. Уславлення в міфах подвигів Геракла – це спроба утвердити безмежні можливості людини, її прагнення творити добро. Минули тисячоліття, але образ, створений фантазією давніх людей, приваблює і сьогодні.
Я дякую всім за урок.
Виставлення оцінок.
VI. Домашнє завдання
-         Скласти план до характеристики образу Геракла
-         Намалювати ілюстрації до міфів про Геракла.


ЛІТЕРАТУРА
Мифология Греции. Иллюстрированная энциклопедия. http://www.foxdesign.ru/legend/greece.html
Мифологический портал «Мифы и легенды» http://mithology.ru/Greece.html
ВИКИПЕДИЯ. http://ru.wikipedia.org/